خانه / آموزش حرکات و نکته های تمرینی / بدنسازی در رشته های رزمی

telegram11

بدنسازی در رشته های رزمی

بدنسازی در رشته های رزمی

بدنسازی در رشته های رزمی

داشتن بدن نیرومند و دارا بودن قدرت بدنی بالا یکی از فاکتور های کار کردن رشته ی رزمی است و بیشتر

رشته های رزمی قدرت بدنی بالایی می طلبد اما انجام همزمان تمرین بدنسازی و ورزش رزمی درست است

یا خیر ؟ بسیاری از اساتید رشته های رزمی می گویند که تمرینات بدنسازی باعث کاهش سرعت عمل

می شود . ما در این مقاله به توضیح و تفسیر این مورد که تمرین بدنسازی همزمان با ورزش رزمی انجام شود

یا خیر . این نکته این قابل گفتن بود که بروسلی بزرگترین استاد هنر های رزمی هم به تمرین با وزنه ها می پرداخت

اما دارای سرعت استثنایی و بی نظیری بود که هرگز مانند آن دیده نشده است .

بسیاری از مربیان و کارشناسان تمرین با وزنه را مانند یک سم مهلک می دانند و عده بسیار کمی هم فقط در حد تمرین قدرتی ساده آن را مجاز می دانند و نه بیشتر این عقیده وقتی که صفحات مربوط به بحث کارشناسی و یا پاسخ به نامه های رزمی کاران را در مجلات رزمی می خوانید به خوبی نمایان است پرورش اندام و ورزش های رزمی ؟ به هیچ عنوان شاید طرز فکر شما خواننده عزیز هم چنین باشد اما من با همان قاطعیت با این عقیده قدیمی و بی پشتوانه و منطق و البته محکم مخالفم بله! و با تمامی هنرجویان مربیان و کارشناسان و نویسندگان رزمی در این مورد به بحث می نشینم
علم ورزش هم مانند سایر علوم نیاز به پویایی دارد همانطور که تئوریهای مختلف علمی پس از انجام تحقیقاتی باطل و منسوخ می شوند علوم ورزشی هم باید دستخوش تغییرات بشوند آنچه تا چندی پیش به عنوان نظریه مطرح می شود امروز دیگر خریدار ندارد به عنوان یک عضو کوچک از خانواده هنرهای رزمی و یک هنرجوی کیوکوشین کاراته که هم ورزشی رزمی و هم پرورش اندام را در کنار هم طی چهار سال ادامه داده ام و هیچ گونه متضرر نشده ام می خواهم تجربیات اندک خود را با شما عزیزان در میان بگذارم
ابتدا ببینیم پرورش اندام چیست ؟ چه چیز باعث رشد بدن می شود؟ قصد درج اصطلاحات علمی را ندارم همانطور که شما با تمرینات کششی انعطاف بدنی خود را افزایش می دهید با تمرینات قدرتی که با وزنه انجام می شوند قدرت خود را افزایش می دهید اگر به عضلات فشار متناسب و کمی سخت وارد کنید بافت عضلانی شما دچار تغییر می شود در عضله شما برای افزایش حجم آماده می گردد البته اگر از طریق رساندن مواد غذایی به ساخته شدن این توده عضلانی کمک کنید به همین سادگی ! کاری هم با فرایند این تغییر و تحولات نداریم افزایش تعداد میوفیبریلها افزایش مواد تشکیل دهنده سیستم متابولیک فسفاژن و هیپرتروفی عضلانی و..
بدسنازی ساده است اما خیلی ها با دلایل گوناگون آن را پیچیده می کنند و آنگاه مدعی می شوند که دارای نسخه ها و برنامه های سحرآمیز برای رشد بدن هستند
گمان میکنم نگرش نه چندان مطلوبی که در مورد پرورش اندام و حتی ورزشکاران آن وجود دارد در بسیاری از پیش داوریها بی تاثیر نباشد اما این نگرش های منفی چه هستند ؟ این که داروهای مضر نیروزا و غیره در این ورزش به وفور مورد استفاده است؟ اما شما مجبو نیستید از این داروها استفاده کنید اینکه بدنسازی بدون دارو نمی شود شعار افرادی است که خود می خواسته اند ره صد ساله را یک شبه طی کنند و البته با این کار سلامتی خود را نیز کاملا در خطر انداخته اند از طرفی هم شعار مربیانی است که می خواهند شاگردان خود را با این داروها به اصطلاح قهرمان کنند و البته با واسطه گری در خرید فروش این داروها هم سود می برند ! اما با قاطعیت می گویم با پشتکار و سعی و تغذیه و تمرین خود هیچ نیازی به استفاده از داروی مضر حتی هیچ گونه مکمل غذایی و یا حتی رزیم های عجیب غریب غذایی که ممکن است در مورد آنها شنیده باشید (روزی یک شانه تخم مرغ و یک کیلو سیب زمینی و…!)والبته با وقفه های بعضا طولانی ۲۰کیلو بر وزن عضلانی خود افزوده ام یعنی از ۶۵ کیلوگرم به ۸۵ کیلوگرم یا از دسته ۷۰ به دسته اپن!
شاید گله مند این باشید که بسیاری از بدنسازان به اندامی بزرگ و ضعلانی دست یافته اند اما پس از مدتی انجام ندادن یا ترک تمرینات از فرم زیبای بدن هود دور شده اند اگر اطمینان بدهم که دلیل این تحلیل رفتن مفرط و واقعا غیر عادی استفاده از همان داروهاست و اگر شما با کار سخت اندام خود را بسیازید چنین پیشامدی رخ نخواهد داد خیالتان راحت خواهد شد ؟ مانند هر ورزشکاری که مدتی فعالیت نکند کارایی ورزشی شما پایین خواهد آمد و عضلاتتان تحلیل خواهند رقت البته این تحلیل عضلانی بسیار ناچیز است اما نه آنکه بدنتان دگرگون شود
از تمرینات با وزنه و پرورش اندام هر چه بخواهید می توانید به دست آورید تمرین با وزنه امروزه جزوی ثابت در تمامی ورزشهاست تنها ورزشی که با انجام آن می توانید به اندامی زیبا دست یابید پرورش اندام است با انجام این ورزش تمامی عضلات خود را تقویت خواهید نمود بدنسازی هم مانند تمام ورزشهای دیگر باعث سلامت جسم و روان شما خواهد شد با تغذیه متناسب با این ورزش که همانا استافده ناچیز از قندها نمک و چربی استفاده بیشتر از پروتنین کربوهیدرات ومیوه و سبزیجات و و.. است به همه چیز دست خواهید یافت
رژیم غذایی و ورزش حتی باعث تقویت پیاز موی سر شفاش شدن پوشت و تقویت استخوانها می شود پرورش اندام هم یک ورزش است و خیلی هم علمی است و دلیلی ندارد که به خاطر مسائل حاشیه ای آن از فوایدش بهرهمندنشویم پرورش اندام یک ورزش مهارتی نیست پس در صورت آگاهی کامل از آن به راحتی می تواند انجامش داد
عده ای از مربیان نوعی از ترمینات با وزنه را برای افزایش سرعت و یا افزایش قدرت انفجاری عضله توصیه می کنند و فقط همین نوع تمرین را مجاز می دانند به این شکل که برای انجام هر حرکت حداکثر وزنه ای که می توانید یک بار آن حرکت را انجام دهید برداشته تا وزن آن را بسنجید حال از ۳۰ درصد آن وزنه برای انجام حرکت استفاده کنید و حرکت را به تعداد ۳ تا ۶ بار با حداکثر سرعت انجام دهید این تکنیک بدن نیست اما برای ورزشی که سرعت حرف اول را می زند و تمرینات سرعتی از طریق سریع انجام دادن حرکات و ضربات انجام می گیرد هیچ لزومی ندارد پس پرورش اندام را انجام دهید !
برای آنکه نگرانی های شما را از این بابت که تمرینات پرورش اندام ممکن است به کارایی شما در هنرهای رزمی لطمه بزند رفع کنم توضیحاتی می دهم ابتدا در مورد انعطاف بدنی برای آنکه بحثم را مستند کنم به نقل ترجمه ای از یک مجله بدنسازی انگلیسی در همین مورد می پردازم :
آیا کار با وزنه و تمرینات بدنسازی انعطاف مرا از بین می برد؟
خیر تا موقعی که به تمرینات کششی ادامه دهید انعطاف خود را از دست نخواهید داد من در حال حاظر از هر زمان دیگری انعطاف بدنی بیشتری دارم به خاطر اینکه در بین ست های تمرین تمرینات کششی انجام می دهم بسیاری از بدنسازان حرفه ای این کار را در برنامه خود گنجانده اند فلکس ویلر به خاطر انعطاف بدنی خود مشهور است که بدون تردید آن را به خاطر سوابق خود در ورزش کاراته به دست آورده است بار بعدی که کسی به شما گفت وزنه بلند نکنید که مبادا از نرمی و انعطاف تان کم شود عکسی از فلکس ویلر به او نشان دهید
تمرینات با وزنه تنها در صورتی به انعطاف بدنی و سرعت شما لطمه می زنند که آنها را کنار گذاشته و فقط باوزنه کار کنید و اگردر کنار آن به تمرینات کششی بپردازید مشکلی پیش نخواهد آمدبدن شما قابلیت انجام هر فعالیتی را دارد سرعتی قدرتی و..
آیا نگران این هستید که مبادا با بالا رفتن وزنتان سرعتتان کم شود؟ (البته اگر برای افزایش وزن به بدنسازی می پردازید) شما که چاق و فربه نشده این وزن بافت عضلانی فعالتان افزایش پیدا کرده است شما که در کنار بدنسازی به ترمینات رزمی خود ادامه می دهید نباید خود را با یک بدنساز معمولی مقایسه کنید
تا اینجا فقط به رفع نگرانیها پرداختیم اما حالا نوبت مزایا و محاسن است !
شما شاید حتی در رشته خودتان قهرمان کشور باشید اما آیا مدعی هستید که بدن خوش فرمی دارید ایا از داشتن یک بدن زیبا لذت نمی برید اولین چیزی که از داشتن یک بدن زیبا و عضلانی به دست می اورد حس اعتماد به نفس است نمی خواهم بگویم هرکس عضلالنی تر و دارای بدنی پیچیده تر بود برنده یک مبارزه است اما اعتماد به نفسی که به آن دست می یابید همانند احساس برتری یک فرد درشت اندام در برابر یک فرد ریز جثه است باور کنید ! اندام عضلانی شما دارایی آشکار شماست پیش از مسابقه شاید حریفتان در مقابل شما به نمایش تکنیکهایش بپردازد تا شما را تحت تاثیر قرار دهد اما یک نگاه به اندام شما برای تحت تاثیر قرار گرفتن او کافی است اندام برازنده ای که شایسته یک ورزشکار است
اما قدرت ضربات هم افزایش می یابد در مورد افرادی که برای تناسب اندام کار می کنند به مقتضای شرایط وزنی تمرینات قدرتی با وزنه بسیار سودمند است و البته در مورد افرادی که برای افزایش وزن کار می کنند وزن عضله شما افزایش یافته است یک مثال لگد یک فرد ۶۰ کیلویی و یک فرد ۸۰ کیلویی را که به کیسه اصابت می کند مقایسه کنید بله می دانم که با سرعت ضربات می توان به قدرت کوبشی دست یافت اما اگر یک پتک ۱۰ کیلویی را با همان سرعت یک پتک ۵ کیلویی بکوبید قدرت کدام بیشتر است ؟اصولا چرا در مبارزات دسته بندی وجود دارد ؟ چون قدرت بدنی با وزن متناسب است بله البته ! تکنیک تای ساباکی و.. جای خود خوب می دانم که امتیاز ورزشهای رزمی استفاده از فنون آن بدون توجه به جثه حریف است اما باز هم همان سوال قبلی وجود دارد چرا دسه بندی وزنی وجود دارد؟ با یک لگد چودان ماواشی گری لگد دورانی به تنه در مقابل یک مبارزه گر ۶۰-۶۵ کیلویی می توانم دنده ها و حتی فرد دفاع کننده را که به منظور محافظت از دنده هایش بالا آورده له کنم اما در مورد یک مبارزه گر ۱۰۰ کیلویی چه؟
یک امتیاز دیگر که خصوصا هنرجویان رشته های غیر کنترلی حتما به آن نیازمندند عضلات شمت مانند یک وسیله ایمنی برای مشا عمل خواهند کرد چربیهای بدن خود را دور ریخته و عضله جایگزین آن کنید و یا اینکه استخوان های هود را با عضله بپوشانید و آنگاه تفاوت بدن خود را در قابلیت ضربه پذیری نسبت به سابق مقایسه کنید عضلات شما از استخوانهای شما محافظت خواهند کرد در کنار تمرینات ضربه پذیری اگر به عضلات قدرتمند خصوصا ساق پا و ساعدهای قدرتمند دست یابید عالی خواهد شد بافت عضلانی شما مانند یک زر به کمکتان می آید
تمامی رزمی کاران حرفه ای و قهرمانان مبارزات آزاد به طور کاملا جدی به پرورش اندام می پردازند و آنچه خود من هم دریافته ام این است که هیچ منافاتی بیس ورزش رزمی و بدنسازی وجود ندارد پس شما هم شروع کنید
پرورش اندام هم مانند سایر ورزشهابا روح و روان سروکار دارد کار با وزنه های سنگین حتما برای شما جالب خواهد بود پرورش اندام ساده است و خوشبختانه دارد کمکم به سمت علمی شدن پیش می رود با کمک و مشورت یک مربی خوب و یا حتی مطالعه مقالات و مجلات در این زمینه می توانید یک برنامه تمرینی و غذایی خوب برای خودتان تنظیم کنید تنها نکته در مورد بدنسازی آن است که ترفندهای خاص خودش را دارد که برای پیشرفت و در جا نزدن باید هر چه سریعتر آنها را فرا بگیرد وقتی در کنار سرعت و انعطاف بدنی تبحر در انجام لگدهای چرخشی و نمایشی به اندامی متقارن و زیبا دست یافتید رضایت خطری دوچندان خواهید داشت

ترجمه : ادکوان

telegram11

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme