راهکار های افزایش اشتها

راهکار های افزایش اشتها

راهکار های افزایش اشتها

شاید در زمانه کنونی اشتهای بسیاری از افراد برای مواد غذایی کاهش پیدا کرده و همین امر باعث

لاغری و کاهش وزن انها شده است .ما در این مقاله به بررسی علل کاهش وزن می پردازیم . هم چنین

در ادامه به راه ها و شیوه های افزایش اشتها می پردازیم تا بتوانید با افزایش اشتها به تناسب اندام و وزن

مناسب دست یابید . خواندن این مقاله می توانید برای شما که اشتهای غذا خوردن ندارید و نسبت به غذا ها

بی تفاوت شده اید مفید باشد و شاید بتوانید شما را در دستیابی به وزن و اشتهای دلخواه کمک کند .

کاهش اشتها می تواند به دلیل عوامل زیر باشد :

در بیشتر موارد، کاهش اشتها مشکل ثانویه است یعنی اختلال در سلامتی بدن، باعث کاهش اشتها می شود.

برای افزایش اشتها چه کاری باید انجام داد؟

سعی کنید هر روز ۳ وعده غذایی کامل و ۳ میان وعده داشته باشید. بین وعده های اصلی غذایی، چیزی نخورید. برای افزایش هضم غذا و اشتها، می توانید یک وعده را مصرف نکنید تا برای خوردن وعده بعدی، اشتهای بیشتری داشته باشید. سعی کنید وعده های غذایی خود را در اوقات معینی مصرف کنید؛ یعنی برنامه غذایی مشخص و سر ساعت داشته باشید. مثلاً صبحانه را در ساعت ۷ صبح ، ناهار در ساعت ۱۲ و شام در ساعت ۷ شب. همچنین اگر اشتهای شما برای صرف وعده اصلی کاهش نمی یابد ، می توانید دو میان وعده ، یکی در ساعت ۱۰ صبح و یکی در ساعت ۴ بعد از ظهر و نیز قبل از خواب میل کنید.

تا جایی که می توانید، غذا بخورید. با اشتهای زیاد غذا بخورید، زیرا تفکر شما در هضم و جذب غذا بسیار مؤثر است. به غذا به عنوان بخشی از درمان بیماری خود نگاه کنید؛ یعنی نگوئید میل ندارم. فکر کنید دارو مصرف می کنید. حتماً صبحانه بخورید. غذاهای خوشمزه را با فاصله زمانی کم و هر بار به مقدار کم مصرف کنید.

غذاهای پر کالری مصرف کنید که به راحتی خورده می شوند؛ مثل انواع دسر، ژله ، بستنی ، ماست و شیر پرچرب، شیرموز و شیرکاکائو . غذا را سرد یا با دمای معمولی بخورید تا طعم و بوی آن را کاهش دهد.کاری کنید اوقات صرف غذا دلپذیر و خوشایند باشد.در منزل همراه با اعضای خانواده و در خارج از منزل با دوستان خود غذا بخورید. بعد از تمام شدن غذا، آب و سایر نوشیدنی ها را بنوشید، زیرا نوشیدن مایعات در موقع صرف غذا باعث می شود خیلی زود احساس سیری کنید.قبل از صرف غذا، یک ساعت ورزش کنید ، ولی سنگین نباشد.

کارهایی را که نباید انجام دهید :

خودتان را مجبور به خوردن نکنید. کاری نکنید که این کم اشتهایی، روابط شما را با سایر خانواده اتان تحت تاثیر قرار دهد.

اشتها آورها :

اگر هنوز هم دچار بی اشتهایی بودید، می توانید از مواد زیر برای افزایش اشتها استفاده کنید :

مقداری زنجبیل تازه را ریز ریز کنید. مقداری آب لیمو ترش و نمک به آن اضافه کنید و آن را بجوید.

مقدار هل و دارچین و برگ بوی خشک را له کنید و به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید. یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را بخورید.

پودر فلفل سیاه، پودر زنجبیل خشک و شکر را با عسل مخلوط کنید و به صورت گلوله در آورید. برای مدتی این مخلوط را در دهان نگه دارید که بی اشتهایی شما را تسکین خواهد داد.

انار بخورید که می توانید نمک و فلفل سیاه هم به آن اضافه کنید.

مقداری نمک و پودر زیره سبز را روی آناناس بریزید و آن را بخورید.

با پزشکتان مشورت کنید :

اگر بعد از یک هفته، با وجود انجام روش های بالا، اشتهای شما افزایش نیافت، به پزشک مراجعه کنید زیرا کاهش اشتها می تواند علامت یک بیماری جدی تر باشد.

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید:

منبع : نیره ولدخانی – کارشناس تغذیه تبیان